Regatul Suediei

Accesul pe piaţa muncii

Piaţa forţei de muncă din Suedia s-a liberalizat  pentru cetăţenii români încă de la 1 ianuarie 2007.

 

 

Condiții de muncă în Suedia

A. Informații generale privind condițiile de muncă din Suedia pentru cetățenii români

 

Prin informaţiile prezentate şi recomandările sale, Ambasada României la Stockholm doreşte să contribuie la o informare mai bună a cetăţenilor români care intenţionează să muncească în Suedia. Aceste date au un caracter informativ şi nu angajează răspunderea Ambasadei României la Stockholm.

 

Recomandări

 

Recomandăm cetăţenilor români care intenţionează să se deplaseze în Suedia, pentru a lucra în aceasta ţară, să aibă în vedere următoarele:

  • să pregătească atent deplasarea în Suedia, să se informeze cu privire la destinaţia spre care se îndreaptă și să dispună de fonduri suficiente pentru situaţii neprevăzute;
  • să aibă asigurate biletele de călătorie pentru întoarcerea în ţară în eventualitatea în care nu vor reuși să găsească un loc de muncă în această țară, precum și mijloace de întreţinere pe durata șederii in Suedia;
  • să dispună de informaţii exacte privind firmele angajatoare, condiţiile de angajare, precum și modalităţile de cazare;
  • în cazul în care optează pentru o firmă privată de plasare a forței de muncă în străinătate, trebuie să se informeze cu privire la firma care va asigura serviciile de intermediere pentru a se asigura astfel de seriozitatea, onorabilitatea şi, nu în ultimul rând, de legalitatea serviciilor oferite. Pentru a preîntâmpina eventuale situaţii neplăcute şi pentru a evita firmele ce nu respectă prevederile legale, în momentul în care decideţi să apelaţi la un agent de ocupare a forţei de muncă puteți solicita la Inspectoratul Teritorial de Muncă în raza căruia îşi are sediul agentul, informaţii cu privire la îndeplinirea obligaţiei de înregistrare și la activitatea de intermediere propriu-zisă desfăşurată.

 

 IMPORTANT:

  1. Reprezentanții Misiunii nu pot intermedia obţinerea unor contracte de muncă pe teritoriul Suediei.
  2. Reprezentanții Misiunii nu au posibilitatea să intervină direct în litigiile apărute în derularea unui contract realizat între un angajator suedez şi un cetăţean român. Cei care se află într-o astfel de situaţie trebuie să se adreseze autorităților competente în acest sens (organizațiilor sindicale, Inspecției Muncii etc.) sau direct unui avocat suedez sau român.
  3. Reprezentanții Misiunii nu se pot substitui avocaţilor în cazul unor procese.

 

 

 

B. Şederea cetățenilor români în Suedia

 

La intrarea în Suedia cetățenii români au nevoie de un pașaport  sau o carte de identitate valabile (recomandăm pașaport electronic dacă se intenționează șederea pe termen mai lung).

Cetățenii români au dreptul de a demara o afacere privată în această țară.

Unui cetățean român care își caută de lucru în Suedia îi este permis să se afle în Suedia pentru maxim 6 luni, dar nu se poate înregistra în registrul de evidența populației numai bazându-se pe acest fapt.

Pentru a primi numărul personal suedez (esențial în orice procedură locală, în relația cu autorități, bănci ș.a.) și pentru a beneficia de drepturile legale cuvenite, se recomandă înregistrarea cât mai rapidă la Agenția Fiscală (Skatteverket). Aceasta va acorda număr personal și drept de ședere dacă cetățenii români îndeplinesc următoarele condiții:

  • Sunt angajați, asigură servicii sau sunt liber-profesioniști în Suedia;
  • Sunt înregistrați ca studenți într-o instituție aprobată de educație din Suedia și au o asigurare extinsă de sănătate:
  • Au suficiente fonduri pentru a se întreține, inclusiv familia, precum și asigurare extinsă de sănătate valabilă în Suedia pentru toți membrii familiei;
  • Caută un loc de muncă în Suedia și demonstrează șanse reale de a-l obține:

Pentru a fi înregistrați de Agenția Fiscală în registrul de evidența populației din Suedia este nevoie de a demonstra îndeplinirea condițiilor amintite pentru o perioadă minimă de un an.

Cetățenii români nu sunt obligați să contacteze Agenția suedeză pentru Migrație.

În cazul în care dorește să demareze o afacere privată cetățeanul român va trebui să se înregistreze la Agenția Fiscală Suedeză și să-și înscrie compania la Registrul Comerțului din Suedia, înaintea începerii activității propriu-zise.

 

 

 

C. Accesul lucrătorilor români pe piața muncii

 

C.1 Informații generale

 

Accesul cetăţenilor români pe piaţa muncii suedeze este liber. În general, pentru a putea ocupa un loc de muncă în această ţară, cunoaşterea limbii suedeze este esenţială (o astfel de condiţie impusă de angajator nu reprezintă o încălcare a libertăţii de circulaţie a lucrătorilor în Spaţiul Economic European, conform prevederilor art. 3, paragraful 1 din cadrul Regulamentului UE nr. 492/2011). În unele cazuri, destul de rare, cunoașterea limbii engleze este suficientă.

 

Cum să vă planificați mutarea în Suedia, Condiții generale de trai în Suedia, Motive pentru a munci în Suedia, Lista celor mai căutate locuri de muncă - acestea sunt  informații care pot fi consultate, în limba engleză, pe site-ul http://work.sweden.se

 

 

C. 2 Locuri de muncă disponibile și modalități de căutare

 

Străinii care doresc să caute un loc de muncă în Suedia ar trebui să încerce să găsească un angajator dispus să-i angajeze înainte de a se muta în această ţară. 

Pentru a găsi un loc de muncă puteți contacta autoritățile competente cu plasarea forței de muncă din România și Suedia sau direct firmele în căutare de angajați. Majoritatea firmelor scot la concurs locuri de muncă pe propriile website-uri, în anunţurile publicate în ziare sau prin intermediul unor firme specializate.

 

Oficii publice care vă pot ajuta, precum și website-uri unde puteți căuta locuri de muncă disponibile sunt:

 

1.

http://eures.anofm.ro/

www.muncainstrainatate.anofm.ro

http://www.anofm.ro

gestionate de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă din România – ANOFM (Adresa: Strada Avalanşei, nr. 20-22, sector 4, Bucureşti; tel./fax: 004021.3039839) care oferă servicii de mediere a forţei de muncă în Uniunea Europeană prin intermediul portalului mobilităţii europene, EURES;

 

 

  1.  

www.eures.europa.eu

 

Gestionat de EURES (European Job Mobility Portal) (www.eures.europa.eu), furnizează informaţii cu privire la locurile de muncă, condiţiile de muncă şi de viaţă şi piaţa muncii din Suedia şi din alte state membre ale UE.

 

  1.  

www.arbetsformedlingen.se

 

gestionat de către Agenția Națională de Ocupare din Suedia – Arbetsförmedlingen,  care furnizează informaţii cu privire la locurile de muncă vacante, obţinerea permiselor necesare angajării în Suedia precum şi alte informaţii utile în domeniul muncii;

 

Dacă vă aflați în Suedia, aveţi dreptul să vă înscrieţi la Agentia Națională pentru Ocupare (Arbetsförmedlingen) pentru a căuta de lucru. Dacă aveţi număr personal [personnummer] sau număr de înregistrare provizoriu [samordningsnummer] puteţi primi asistență suplimentară pentru a gasi un loc de muncă.

Puteți contacta, de asemenea, și site-urile private de plasare a forței de muncă.

În cazul în care optați pentru o firmă privată de plasare a forței de muncă în străinătate, alegerea acesteia trebuie făcută cu mare atenție, conform recomandărilor menționate la punctul A.

 

 

 

D. Conflicte de muncă și modalități de soluționare în Suedia

 

D. 1 Pași pentru soluționare

 

În situația apariției unui conflict de muncă, lucrătorul respectiv trebuie să efectueze următorii pași în vederea rezolvării acestuia, astfel:

  1. informarea sindicatului la care acesta este membru ce va încerca prin proprii reprezentanți să medieze conflictul de muncă dintre angajat și angajator;
  2. dacă în urma acțiunii menționate la pc. 1 nu se ajunge la o înțelegere, se poate solicita intervenția Autorității Naționale pentru Sănătate și Securitate în Muncă (Arbetsmiljö Verket, adresă: Lindhagensgatan 133 
    SE-112 79 Stockholm, tel: +46 10 730 90 00 sau +46 8 454 20 12, e-mail:  arbetsmiljoverket@av.se,   http://www.av.se)
  3. în cazul în care nici în urma acțiunii menționate la pc. 2 nu se rezolvă problema, cazul trebuie adus în fața unui judecător.

         

 

 

D. 2 Autoritate competentă - Autoritatea Națională pentru Sănătate și Securitate în Muncă

 

Această instituție reprezintă în Suedia Inspecția Muncii ( http://www.av.se/) și este totodată autoritatea competentă în materie de detașare. Aceasta este organizată teritorial în 5 zone diferite, respectiv: Sud, Est, Centru, Vest și Nord. Este foarte important ca în cazul unui conflict individual de muncă respectivul lucrător să se adreseze autorității adecvate competente  din punct de vedere teritorial. În acest sens puteți accesa site-ul: http://www.av.se/inenglish/about/contact/

 

De asemenea pe site-ul acestei autorități (http://www.av.se/languages/Romana/) pot fi găsite informații în limba română cu privire la legislația suedeză în domeniul procedurii de detașare, orarului de muncă, salarizării, taxelor și impozitelor, sănătății și securității la locul de muncă etc.

 

 

D. 3 Recomandări

 

Modalitatea cea mai rapidă și mai eficientă de a rezolva un conflict de muncă este prin medierea acestuia de către reprezentanții sindicali. Pentru a beneficia de sprijinul unei organizații sindicale, respectiv mediere sau un avocat care să preia cazul în fața unui tribunal suedez, în cazul unui conflict individual sau colectiv de muncă trebuie ca persoana/persoanele implicate să fie membru/membri de sindicat.

 

Recomandăm cetăţenilor români care muncesc în Suedia să se înscrie într-un sindicat suedez, ca o garanție suplimentară a respectării drepturilor lor!

 

Dacă lucrătorul nu este membru de sindicat, acesta poate contacta direct Autoritatea Națională pentru Sănătate și Securitate în Muncă sau se poate adresa unui avocat (https://www.advokatsamfundet.se).

 

De asemenea, lucrătorul cetățean român se poate adresa pentru sprijin în soluționarea unui conflict individual de muncă și atașatului pentru probleme de muncă și sociale din cadrul Ambasadei României din Finlanda, acreditat și în Suedia (date de contact mai jos).

 

 

D.4 Organizațiile sindicale din Suedia

 

Nivelul de sindicalizare în Suedia este mare,  de circa 71%. Există trei confederații sindicale principale, LO (http://www.lo.se/), TCO (http://www.tco.se/) (care organizează muncitorii) și Saco (http://www.saco.se/) (care organizează lucrătorii cu studii superioare).

 

Organizațiile sindicale și cele patronale stabilesc prin negociere principalele drepturi și obligații în domeniul muncii stipulate în contactele colective de muncă. În general contractele colective de muncă conțin prevederi suplimentare față de legislația muncii în favoarea lucrătorilor. Există contracte colective de muncă stabilite aproape în toate sectoarele de activitate iar angajatorii sunt obligații să respecte prevederile acestora.

De asemenea sindicatele se implică în sprijinirea propriilor membrii în cazul în care aceștia sunt implicați în conflicte de muncă.

 

 

D.5 Conflictele colective de muncă în Suedia

 

Dreptul de a desfășura o acțiune colectivă nu este recunoscut în mod expres în legislația suedeză. Cu toate acestea, libertatea de asociere este consfințită prin Constituție și această libertate include dreptul de a participa la activitățile unei asociații.

 

Litigiile individuale la locurile de muncă din Suedia sunt rezolvate, în principal, prin intermediul medierii bilaterale între partenerii sociali (direct între părți, respectiv prin reprezentanții sindicali și cei ai organizațiilor patronale). Dacă medierea la acest nivel nu a dat rezultatele dorite, se poate aduce cauza în fața Tribunalului Muncii (în cazul membrilor afiliați organizațiilor angajaților și ale angajatorilor) sau Judecătoriei de sector (în cazul membrilor neafiliați). Acordurile colective și legislația muncii reglementează modul în care un litigiu de muncă trebuie tratat. Prin urmare, în cazul conflictelor individuale de muncă, înainte de a ajunge la tribunal, medierea este obligatorie prin lege.

 

Legea privind medierea conflictelor de muncă din Suedia (Lagen om rättegången i arbetstvister, nr. 371 din 1974, modificată în 2007) reglementează procedura judiciară în litigiile legate de acordurile colective și alte dispute definite ca litigiile de muncă cu privire la relația dintre angajatori și angajați. Alte legi care reglementează conflictele de muncă sunt: Legea contractului individual de muncă (nr. 580 din 1976 modificată în 2007), Legea pivind reprezentanții sindicali (nr. 358 din 1974 modificată în 1990), Legea privind comitetele de întreprinderi europene (nr. 359 din 1996), Legea asociațiilor economice (nr. 667 din 1987).

 

 

E. Detașări

 

Începând cu data de 1 iulie 2013, angajatorii străini trebuie să anunțe detașarea și să indice o persoană de contact la Agenția Națională pentru Sănătate și Securitate în Muncă din Suedia (Arbetsmiljöverket).

Notificarea se va face cel mai târziu când un angajat detașat începe să lucreze în Suedia. Dacă detașarea se va realiza pentru o perioadă maximă de cinci zile nu este nevoie de notificare.

Dacă munca se prelungește, se va face o notificare cel mai târziu în a șasea zi. În cazul în care activitățile desfășurate suferă modificări pe parcursul detașării, angajatorul este obligat să notifice Agenția Națională pentru Sănătate și Securitate în Muncă din Suedia cu privire la aceste modificări în termen de cel mult trei zile după ce a avut loc schimbarea.

Website: http://www.av.se/languages/Romana/

 

 

 

 

 

 

F. Informații suplimentare privind munca în Suedia puteți obține de la:

 

Website-ul oficial suedez de ghidare a lucrului în Suedia

http://work.sweden.se/

 

Website-ul EURES

https://ec.europa.eu/eures/page/index

Și secțiunea din website-ul EURES privind locuri de muncă în Suedia (recomandat):

click Aici

 

Agenția pentru Ocupare (Arbetsförmedlingen)

http://www.arbetsformedlingen.se/Globalmeny/Other-languages.html

Chat online cu consilieri EURES Suedia: click Aici

 

Agenția Fiscală (Skatteverket) din Suedia

Website: http://www.skatteverket.se/

Telefon: + 46 8 564 851 60

 

Ministerul Muncii din Suedia

Website: http://www.government.se/sb/d/8281

Adresă: Mäster Samuelsgatan 70SE-103 33 Stockholm

Tel: +46 8 405 10 00

 

Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale și Persoanelor Vârstnice din România

Website : http://www.mmuncii.ro

Adresă: str. Dem.I.Dobrescu nr.2-4, Sectorul 1, București, România

Tel : +40 21 313.62.67; +40 21 315.85.56;

E-mail: relatiicupublicul@mmuncii.ro

 

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă

Website: http://www.anofm.ro

Adresa : str. Avalansei, nr.20-22, sector 4, București, România

Tel/Fax: +40 21 303.98.39; E-mail: mass.media@anofm.ro

 

Ambasada României în Finlanda - Atașatul pentru probleme de muncă și sociale, acreditat și în Suedia

E-mail: anita.cristea@romania.fi

                        http://helsinki.mae.ro/

Adresa: Stenbackinkatu 24   00250 Helsinki

Telefon: +358 9 2414414 sau +358 9 2413624

Fax: +358 9 2413272

 

Sfaturi utile atunci când nu aveți  (încă) un număr personal în Suedia

 

Prin informaţiile prezentate şi recomandările sale, Ambasada României la Stockholm doreşte să contribuie la o informare mai bună a cetăţenilor români din Suedia. Aceste date au un caracter informativ şi nu angajează răspunderea Ambasadei României la Stockholm.

 

Dacă doriți să rămâneți în Suedia pentru mai mult de trei luni, trebuie să aveți o sursă de venit din muncă sau să aveți suficiente mijloace de întreținere, plus o asigurare de sănătate cuprinzătoare. Dacă vă mutați în Suedia și plănuiți să rămâneți aici pentru mai mult de un an, ar trebui să vă înregistrați. Înregistrarea în Suedia înseamnă că veți primi un număr personal suedez și că adresa dvs. va fi înregistrată. Adițional, se înregistrează statutul marital și copiii. Pentru a vă înregistra în Suedia trebuie să solicitați acest lucru de la un oficiu al Skatteverket (Autoritatea Fiscală Suedeză).

Ce să faceți atunci când aveți probleme din cauza absenței numărului personal suedez

Dacă locuiți în Suedia fără un număr personal suedez (de exemplu intenționați să vă stabiliți în Suedia, dar procedurile administrative durează mult sau întâmpină obstacole), pot apărea anumite probleme. Vă prezentăm mai jos exemple de situații când vi se poate solicita numărul personal suedez și sugestii privind ceea ce puteți face, în baza drepturilor pe care le aveți ca cetățeni europeni. Acolo unde este menționat cadrul legal, vă recomandăm să îl menționați ca atare în fața funcționarilor / angajaților pe care îi întâlniți în cadrul demersurilor dvs.

Deschiderea unui cont bancar

Majoritatea băncilor au obligația de a vă permite să deschideți un cont bancar, în afară de cazul că există motive contrare specifice, în conformitate cu Legea privind asigurarea depozitelor (Lag 1995:1571 om insättningsgaranti 11§b).

 

Înregistrarea ca fiind în căutarea unui loc de muncă

Solicitați Serviciului suedez al Forțelor de Muncă (Arbetsförmedlingen) să ceară pentru dvs. un număr de coordonare (samordningsnummer) de la Agenția suedeză de Taxe (Skatteverket).

 

Învățați suedeza (SFI)

Înregistrați-vă la programul Suedeza pentru Imigranți (SFI -Svenska för invandrare) în municipalitatea dvs. Explicați că, chiar dacă o persoană nu este înregistrată, are dreptul să participe la programul SFI, drept permis prin legea suedeză a educației ”Skollagen” din 2010. (Skollagen (2010:800), capitolul 22, §13 și capitolul  29, §2).

Participarea copiilor dvs. La școală

Contactați municipalitatea dvs. și explicați că acei copii care locuiesc în Suedia sunt sub regimul educației obligatorii și că prin urmare au dreptul la educație primară gratuită în școlile publice – (cf. Skollagen 2010:800, capitolul 7, §2 and §3, precum și capitolul 29, §2).

 

Înregistrarea mașinii dvs.

Contactați Agenția suedeză de Transport Swedish Transport Agency (Transportsyrelsen). Veți putea face cerere de înregistrare pe baza dovezii unei adrese în Suedia și a unui număr de coordonare, pe baza regulilor Agenției, TFS 2010: 112, §3.

 

Tratament medical când sunteți temporar în Suedia

Utilizați cardul european de sănătate European Health Insurance Card. Solicitați acest card de la casa județeană de asigurări de sănătate, înainte de plecarea din România.

 

Tratament medical atunci când locuiți în Suedia

Dacă nu aveți un număr personal, vă puteți referi la Legea îngrijirii medicale (Hälso- och sjukvårdslagen §3c). Prin acest articol din lege, autoritățile locale sunt obligate să asigure un bun tratament medical pentru cei care au dreptul la beneficii în Suedia, în conformitate cu dreptul european.

 

Înregistrare pentru asigurare social în Suedia

Dacă aveți copii

Dacă aveți copii aveți dreptul la alocații familiale în Suedia. Vă puteți înregistra astfel la Swedish Social Insurance Agency (Försäkringskassan).

 

Dacă nu aveți copii

Dacă doriți să solicitați beneficii sau certificate, utilizați formularele disponibile la Swedish Social Insurance Agency (Försäkringskassan). Nu trebuie să vă înregistrați anterior pentru a fi eligibil la beneficii.

 

Vă confruntați încontinuare cu probleme?

Dacă sugestiile de mai sus nu vă soluționează problema, sau dacă aveți o problemă similară cu o autoritate suedeză, contactați și explicați problema dvs. la SOLVIT, un instrument european informal de soluționare a problemelor administrative.

 

Material realizat pe baza informațiilor și recomandărilor Consiliului Național de Comerț din Suedia.

02 iunie 2015 

 

În prim plan

Anunț important privind exercitarea dreptului de vot

13.09.2019

Stimați concetățeni, Vă informăm că, potrivit Ordonanței de urgență 64 din 12 septembrie 2019, a fost prelungită perioada până la care…

Întâlnire la Ambasadă privind alegerile pentru Președintele României

28.08.2019

La 24 august 2019 a avut loc, la sediul Ambasadei, o întâlnire cu reprezentanți și membri ai comunității și asociațiilor românești din Suedia.…

Ghid privind respectarea drepturilor copiilor

23.08.2019

Ambasada României la Stockholm readuce în atenția comunității românești din Suedia și a celor care călătoresc în această țară un ghid…

Alegerile pentru Președintele României 2019 – APEL către comunitatea românească!

10.08.2019

Stimați cetățeni români, Așa cum a fost anunțat pe mai multe canale publice, inclusiv prin paginile web și Facebook ale Ambasadei și cum probabil…